آموزش فتوشاپ قسمت 10-9-8
 
امروز و فردا
 
دو شنبه 11 مهر 1390برچسب:, :: 20:4 ::  نويسنده : mohsen

آموزش فتوشاپ شماره 8

 

در درس قبل با دو ابزار مهم آشنا شدید در این قسمت با باقی مانده ابزار جعبه ابزار آشنا خواهید شد .

 

 

Notes tool

به كمك این ابزار شما می توانید اطلاعاتی را در رابطه با  آن تصویری كه كار می كنید و یا لایه هایی كه كار می كنید در آن بنوسید .

 

 

برای بستن یك یك دفترچه ابزارMove را انتخاب نمائید و در صحنه كلیك كنید برای باز كردن دفترچه بر روی آیكون دفترچه مورد نظر راست كلیك كنید و گزینهOpen را بزنید برای از بین بردن دفترچه برروی دفترچه مورد نظر راست كلیك كنید و فرمان Delete را بزنید .

 

 

Eye dropper tool

به كمك این ابزار می توانید از رنگ های موجود در تصویر نمونه هایی را بگیرید و به طور كل برای نمونه گیری رنگ ها می باشد . با راست كلیك كردن بر روی این ابزار چند ابزار دیگر نمایان می شود كه در زیر دربازه آنها صحبت خواهیم كرد .

 

 

Color sample tool

به كمك این كزینه می توانید چندین نمونه درصفحه داشته باشد و چندین پانلInfo در اختیار شما قرار داده می شود البته با پانلInfo بعدا" مفصل آشنا خواهید شد .

 

 

measure tool

به كمك این ابزار می توانید اندازه و فاصله بین دو نقطه را تعیین نمایید . لابته فاصله ها در پانلInfo نشان داده می شود كه در آینده خوب با آنها آشنا خواهید شد .

 

 

ابزار بعدی در جعبه ابزار گزینهPan می باشد به كمك اینگزینه می توانید زماین كه بر تصویر بزرگنامیی می كنید یا اندازه تصویر بزرگتر از صفحه می باشد در طول و عرض عكس پیمایش نمایید كه كلید میانبر آن  بر روی كی برد معادلSpace می باشد .

 

 

Zoom

به كمك این ابزار می توان بر روی تصویر بزرگنامیی نمود بزرگنمایی به دو صورت انجام می شود . یكی به صورت كلیك كردن كه با هر بار كلیك كردن تصویر بزرگ می شود و دیگر به این صورت است كه با درگ كردن در صحنه یك كادر ایجاد می شود و نرم افزار فقط همان كادر ایجاد شده را بزرگ می كند اما تا اینجا فقط روش های بزرگ نمایی را توضیح دادیم حالا كه بزرگ كردیم چه كنیم كه عكس را كوچك كینم . برای كوچك  كردن تصویر كلیدAlt را از كی برد بگیرید و بر روی تصویر كلیك كنید تصویر كوچك می شود و زمانی كه بر روی این ابزار كلیك می كنید درOption Bar دكمه هایی ظاهر می شوند كه هر كدام را توضیح خواهم داد.

 

 

اولین گزینهZoom in  وZoom out می باشند كه برای نزدیك شدن و دور شدن می باشند .

 

Actual pixels :

به كمك این دكمه می توانید اندازه واقعی تصویر را داشته باشید .

 

Fitoh Screen :

به كمك این گزینه می توانید تصویر را از نظر اندازه اندازه صفحه نمایید .

 

Print size :

این گزینه اندازهPrint تصویر را در اختیار شما قرار می دهد .

 

 

تا اینجا تمام ابزارهای موجود در جعبه ابزار را آموختید و فقط چند گزینه باقی مانده است كه آنها نقش مهمی را بازی می كنند . اولین گزینهColor Box است در این قسمت شما رنگ خود را تعیین می كنید به این صورت كه كدام رنگ , رنگ كاری شما باشد و كدام رنگ برای پس زمینه باشد.

 

 

رنگ رویی رنگ كاری است . و رنگ زیری رنگ پس زمینه است برای تغییر هر كدام از رنگ ها كافی است كه روی هر كدام از رنگ ها كلیك كنید تا پنجرهColor Pioker باز شود ورنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید .

در كنار این دو رنگ یك فلش دو سر وجود دارد كه می توانید رنگ كاری را با رنگ پس زمینه عوض نمایید . و همچنین در پایین سمت چپ كادرColor Box دو مربع كوچك مشكی و سفید وجود دارد كه دو رنگ پیش فرض سیاه و مشكی را دارا می باشند .

 

 

قسمت بعدی قسمتmask می باشد در این قسمت تعیین می كنید كه نوع ماسك شما به چه صورت باشد . البته در این رابطه در قسمت مربوط صحبت كردیم .

 

 

قسمت بعدی برای نوع نمایش صفحه می باشد كه در زیر مدل های موجود را توضیح خواهیم داد:

 

 

Standard Screen

به كمك این گزینه تصویر به صورت استاندارد نمایش داده می شود .

 

 

Full Screen mode with menu Bar

به كمك این گزینه قسمتTitele صفحه می رود و فضا بزرگتر می شود .

 

 

Full screan mode

به كمك این كزینهTitle وmenu Bar از بین رفته و فضا بزرگتر می شود.

 

 

آخرین دكمه در این قسمتJump to image Ready می باشد به كمك این گزینه شما می توانید نرم افزار Image Ready را باز نمایید .

 

 

بعض اوغات نیاز هست كه ماTool Box را كوچك كینم تا فضا بیشتری در اختیار داشته باشید اگر بر روی فضا مشكی بالایی دو بار كلیك كنید تاTool Box بسته شود به این صورت بسته و باز می شود و فضا بیشتر می شود .

 

تا اینجا به طور كامل با جعبه ابزار آشنا شدید و حالا می توانید از تمام این ابزارها كار كنید و تصاویر بدیع و جالبی را خلق نمایید

آموزش فتوشاپ قسمت 9

در دروس قبل کار با جعبه ابزار را آموختید در این قسمت می خواهیم شما را پانل آشنا کنیم.

پانل ها پنجره های هستند که در آنها اطلاعات و همچنین فرمانهای قرار دارد که مدام ما به آنها نیاز داریم.

 

اولین پانل که شما با آن آشنا خواهید شد پانلNAVIGATOR می باشد.

 

 

البته خاطرنشان کنم که تمام پانل ها در منویWINDOW وجود دارند که با کلیک کردن برروی نام هرکدام از آنها می توان آن ها را نمایش داد.

 

 

NAVIGATOR

این پنجره یک پنجره هدایت گر در صحنه می باشد به کمک این پنجره شما موقعیت کادر دید خود را دارید و می توانید برروی تصویر بزرگنمایی نموده و کادر بزرگنمایی نسبت به تصویر مشاهده نمایید. در داخل این پنجره چندین گزینه وجود دارد که در زیر با آنها آشنا خواهید شد.

PROXY PREVIEW AREA : به کمک این پنجره می توانید پیشنمایش از تصویر خود را داشته باشید و موقعیت کادر بزرگنمایی را به رنگ قرمز مشاهده کنید زمانی که اندازه تصویر از 100% بزرگتر شود کادر قرمز کوچکتر می شود و نشان می دهد که درحال حاضر چه کادری را مشاهده می کنیم . بارفتن اشاره گر ماوس برروی  کادر می توانید منطقهZOOM شده را حرکت دهید و موقعیت آن را تغییر دهید.

 

ZOOM :

به کمک این فیلد عددی که درروبروی خود یک دستگیره برای بزرگنمایی دارد می توان برروی تصویر بزرگنمایی کرد . به این صورت که با دادن عدد مناسب بر واحد درصد می توانید تصویر خود را دلخواه بزرگ نمایید یا بلعکس کوچک کنید به کمک دستگیره موجود در روبروی فیلد عددی می توانید بدون وارد کردن عدد تصویر خود را بزرگ نمایید.

 

 

INFO

به کمک این پانل می توانید اطلاعاتی از موقعیت فعلی ماوس برروی تصویر داشته باشید از جمله اطلاعاتی که در این پنجره داده میشود.

1-  میزان طیف رنگی نقطه از نظر مدل رنگی RGB قرمز- سبز- آبی.

2- میزان طیف رنگی یک نقطه از نظر مدل رنگیCMYK در رابطه با مدل های رنگی در دروس اول صحبت کردیم.

3-  موقعیت ماوس در تصویر براساس دو محورX- Y.

4-  اندازه کادر انتخابی در صحنه:

البته در کنار هر یک از این گزینه یک تصویر کوچک وجود دارد که براساس نوع فعالیت این گزینه متفاوت می باشد. برروی هر یک از این تصاویر بروید تا برای شما براساس نوع فعالیت آن قسمت واحدهای اندازه گیری و مدل های رنگ مختلف را در اختیار قرار می دهد.

پانل بعدی مربوط به ویرایش رنگ ها می باشد این پانل را با نام COLOR  می شناسیم . در این پانل سه مولفه رنگ هایRGB را در اختیار داریم . و همچنین گسترده تمام رنگها به صورت وب در اختیار ما قرار دهید. ومی توانیم رنگ مورد نظر خود را پیدا کنیم و استفاده نمایید.

با رفتن به قسمتOPTION می توانیم مدل رنگی را تغییر دهیم و همچنین تنظیمات این پانل را ذخیره نماییم .

 

 

SWATCHES

به کمک این پانل می توانیم از پالت رنگ که به صورت پیش فرض رنگ های را دارا می باشد رنگ انتخاب کنیم و همچنین رنگهایی را که مد نظر ما است را به آن اضافه نماییم . تا دوباره ازآنها استفاده کنیم.

 

 

STYLES

به کمک این پانل می توانیمSTYLES مورد نظر خود را انتخاب کنیم در موردSTYLEها در دروس قبل توضیح داده شده است البته چندینSTYLE دیگر نیز در نرم افزار ذخیره شده وجود دارد که با رفتن به قسمتOPTIOR می توانید بازدن گزینهLOAD آنها را بازیابی نمایید.

 

 

HISTORY

پانل تاریخچه از مهم ترین پانل های موجود است به کمک این پانل می توانید تاریخچه فعالیت های را که تا به حال انجام دادید را مشاهده نمایید و هر کدام را که خواستید واز هرجای که می خواهید عملیات انجام شده را لغو نمایید. در واقع شما به جای استفاده از فرمان UNDO از این پانل استفاده می کنید با این تفاوت که شما فعالیت هایی را که تا به حال انجام داده اید را می توانید مشاهده نمایید.

 

 

ACTIONS

در این قسمت می خواهم شما را با پنجرهACTIONS آشنا کنم:

ACTION ها از یک سری اعمال تشکیل شده اند با استفاده ازACTION ها شما می توانید مجموعه ای از کارها را یک بار انجام داده و برای دفعات زیاد آنها را تکرارکنید. در این پنجره یک سری اعمال از پیش انجام شده وجود دارند. این اعمال در زیرشاخهACTION DEAULT قرار دارند. برای درک بهتر این موضوع ابتدا یک تصویر جدید ایجاد می کنیم .

 

برای درک بهتر این قسمت یک تمرین انجام می دهیم.

1-  یک صحنه جدید ایجاد نمایید.

2-  روی یکی ازACTION کلیک کنید.

3- برای استفاده ازACTION ها می بایست آنها را اجرا کرد. برای اجرا ACTION مورد نظر روی دکمه اجرا کلیک کنید.

4-  برای ادامه کارروی دکمهCONTINUE کلیک کنید.

5- همان طور که مشاهده می کنید یک تصویر با استفاده ازACTION های پیش ساخته فتوشاپ ساخته شده اما شما می توانیدACTION های خاص خود را بسازید. برای این کار ابتدا روی دکمه مشخص شده در تصویر کلیک کنید تا فهرست مربوطه به ACTION های پیش ساخته فتوشاپ بسته شود.

به قسمت زیرپانل مراجعه کنید و برروی آیکونNEW FOLDER کلیک کنید تا یک پوشه مخصوص ACTIONهای ساخته شما ایجاد شود. و سپس در قسمت NAME نام مورد نظر خودتان را وارد نمایید. حالا نوبت به ساختACTION مورد نظرمان رسیده .

2- برروی دکمه  NEW LAYAR در قسمت پایین پانل کلیک کنید.

3- درجعبه متن مشخص شده نامACTION را وارد می کنیم. در جعبه لیست اول (SET) باید مشخص گردد تا این ACTION مربوط به کدام زیر شاخه می باشد.

4- منوی کرکره ای اول مشخص می شود که کلید میانبر ما چه باشد.

5- در پایان روند کار به این صورت است که پس از کلیک روی دکمه RECORD فتوشاپ از تمام کارهایی که شما انجام می دهید به صورت متوالی الگو برداری می کند . تا زمانی که روی دکمهSTOP کلیک کنید.

با توجه به قسمت پایین پانل مشاهده می کنید که گزینهRECORD فعال می باشد و به رنگ قرمز تبدیل شده است.

 

تا اینجا با چند پانل مهم و کاربردی آشنا شدید در درس بعد با مهمترین پانل فتوشاپ آشنا خواهید شد.

آموزش فتوشاپ قسمت 10

 

پانلLAYER

در ادامه مباحث قبلی می خواهم شما را پانلlayer که از مهمترین قسمت های موجود در نرم افزار می باشد آشنا کنم این پانل همانطور که از نامش پیداست مخصوص فعالیت با لایه ها می باشد.

در فتوشاپ به وسیله لایه ها می توانید تصاویر بدیع را خلق نمایید لایه ها در ساخت یک اثر هنری سهم بسیار زیادی را در بر دارد این پنجره شامل چندین قسمت است که در زیر با آنها آشنا خواهید شد:

 

MODE:

در رابطه با مد در دروس قبل مطالبی را گفتیم ولی به طورکامل به آن نپرداختیم در اینجا شما را به طور کامل با این منوی کرکره ای آشنا خواهم کرد. به طور کلی به کمک این قسمت می توانید خصوصیاتی خاص را برای لایه های خود از جمله درخشندگی تیرگی حذف قسمت های تیره یا روشن و غیره........

البته این خاصیت همیشه به صورت پیش فرض برروی گزینه نرمان تنظیم شده است.

 

 

 

DISSOLVE:

به وسیله این گزینه قسمت های محو شده به صورت زبر در می آید و جلوه ی ویژه برای این نرم افزار است تا کیفیت تصاویر و لایه ها تغییر کند.

 

 

 

Darken:

به کمک این گزینه تصویرتاریک و تیره می شود.

 

 

 

MULTIPLY:

به کمک این گزینه واحد بالایی یک واحد ضرب می شود.

 

 

 

COLOR burn :

به کمک این گزینه رنگ ها به صورتی در می آیند که حسن سوخته شدن آنها القاء می شود.

 

 

 

LIGHTIN :

به کمک این گزینه قسمت های تیره حذف می گردد و قسمت های روشن باقی می ماند.

 

 

 

COLOR PODGI :

به کمک این گزینه تصویر از وجود رنگ اصلی خود خالی شده و از رنگ تصویر زیری اشباح می گردد.

 

 

 

LINERE PODGE :

این گزینه عملیات بالا را انجام می دهد با این تفاوت که یک کانال آلفا از تصویر را فاکتور می گیرد.

 

 

 

OVERLAY :

به وسیله این گزینه تصویر از رنگ زیری مشتق می شود و سایه روشن آن در طیف خاص رنگ ریزی قراردارد و کامل با رنگ لایه زیر می شود.

 

این چند گزینه بود که در این منو وجود دارند البته چند گزینه دیگر نیز در این قسمت وجود دارد . که در دروس بعد توضیح خواهم داد چون با معقولهMODE در آینه برخورد خواهیم کرد.

گزینه بعد در پانلLAYER گزینه OPACITY می باشد به کمک این فیلد عددی می توانید میزان غلظت لایه انتخابی را تعیین نمایید یعنی می توانید لایه خود را طوری تنظیم نمایید که دارای پشت نمایی باشد.

 


گروهLOCK

در این قسمت می توانید تعیین نمایید که کدام قسمت را قفل نمایید و اجازه ندهید که برروی قسمت انتخابی در چند حالت موجود تغییراتی حاصل نشود چند حالت قسمتLOCK را توضیح خواهم داد:

 

 

LOCK TRAHSPARENT PIXELS :

به کمک این گزینه می توانید شفاف لایه را قفل نمایید.

عملیاتی که انجام می دهید به قسمت شفاف صحنه تأثیر نگذارید پس به این صورت شما در قسمت شفاف لایه خود تغییراتی را انجام دهید در این قسمت تأثیری ندارد.

 

 

LOCK IMAGE PIXEL :

به کمک این گزینه می توانید این قابلیت را فعال نمایید که به کمک ابزارهای تاثیر گذار در جعبه ابزار می توانید برروی تصویر تأثیری بگذارید یعنی به کمک ابزارBRUSH یاSTAMP یاERASER و غیره ...... نمی توان برروی تصویر تأثیر گذاشت.

 

 

LOCK POSITION :

به کمک این گزینه می توان حرکت در لایه جدید را قفل نمود به این صورت که دیگر نمی توان به کمک ابزارMOVE تصویر را حرکت داد و درموقعیت خود لایه قفل می شود.

 

 

LOCK ALL :

به کمک قسمت تمام خاصیت های لایه خاموش و دیگر نمی توان کاری به روی لایه قفل شده انجام داد.

 

البته خاطرنشان کنم که می توان از تمام این حالت ها البته به غیر ازLOCK ALL به صورت همزمان استفاده نمود.

 

قسمت بعدی که با آن روبرو می شود قسمتی است که نشان دهنده لایه ها است و نوع نمایش آنها در این قسمت شما لایه ها را می بینید و مشخصات آنها از جمله یک پیش نمایش و تعداد نوع آنها را در این قسمت دارید.

در قسمت لایه ها شما می توانید یک لایه را فعال یا حتی حذف نمایید و همچنین آنها را به یکدیگر قفل نمایید . که زمانی که آنها را حرکت می دهید با یکدیگر حرکت کنند.

البته اکثر اوغات لایه اول یا همانBACK GROUND LEYER به صورت پیش فرض قفل می باشد ولی باقی لایه ها به دست شما قفل خواهند شد.

 

اگر اینکه بر روی لایه راست کلیک کنید یک منوی میانبر ظاهر می شود که به فرمان های داخل این منو خواهیم پرداخت:

 

 

 

LAYER PROPERTIES :

به کمک این گزینه می توانید چند قابلیت را در دسترس داشته باشید به این صورت که بازدن این گزینه پنجره ای باز می شود که دارای دو قسمت :

 

1-NAME :

به کمک این فیلد می توانید نام لایه خود را تغییر دهید.

 

2-COLOR :

به کمک این منوی کرکره ای می توانید رنگ لایه را برای بهتر مشخص شدن لایه در بین بقیه لایه ها تعیین نمایید.

 

 

 

BLENDING OPTIONS :

به کمک این گزینه می توانید به پنجرهLAYER STYLE دسترسی پیدا کنید به کمک این پنجره می توانید به لایه خود جلوه های ویژه ای را بدهید البته با این پنجره در درس بعد به صورت کامل و جامع صحبت خواهیم کرد.

 

 

DUPLICATE LEYER :

به وسیله این فرمان می توانید یک کپی از لایه انتخابی ایجاد نمایید.

 

 

DELETE LEYER :

به وسیله این فرمان می توان لایه انتخابی را حذف نمود. بعد ازاجرای این فرمان یک کادر پرسش نمایان می شود که از شما پرسش می کند که آیا شما مطمئن هستید که این لایه را می خواهید حذف نمایید شما باجوابNO-YES این پرسش را جواب می دهید.

 

حالا به قسمت پایین پانل مراجعه می کنیم و فرمان ها و گزینه های زیررا بررسی می کنیم از راست اولین گزینه را توضیح خواهم داد:

 

 

DELETE LAYER :

این فرمان لایه انتخابی را حذف می کند.

 

 

CREATE ANEWKAYER :

به وسیله این فرمان می توانید یک لایه جدید خلق نمایید. البته این لایه کاملا شفاف و همچنین خالی می باشد.

 

 

CREATE NEW FILL OR ADJASMENT KAYER :

به کمک این گزینه شما به یک سوی فرمان ها درخصوص نوع رنگ تصویر و مدل های مختلف رنگ ها را دردسترس دارید البته در این رابطه در قسمت خاص خود در دروس بعد صحبت خواهیم کرد. در واقع نرم افزار در اختیار شما یک کلیک میانبر قرارداده است که شما به سهولت به این ابزارها و پارامتر های مهم و کاربردی دست پیدا کنید.

 

 

CREATE ANEW SET :

به کم این گزینه می توانید یک پوشه برای لایه های خود ایجاد نمایید و لایه های خود را دسته بندی کنید و در پوشه های خاص خود قراردهید.

 

 

ADD VECTOR MASK :

به کمک این گزینه می توانید یک لایه ماسک ایجاد نمایید به این صورت که تصویر را لایه قرار دهید و برای سهولت ماسک آن یک قسمت را بکشید.

 

 

ADD A LAYER STYLE :

به کمک این گزینه می توانید یک جلوه ویژه برای لایه خود ایجاد نمایید در قبل گفتیم که این قسمت را توضیح خواهم داد.

تا اینجا به طور کامل با پانلLAYER آشنا شدید در درس بعد با جلوه های ویژه ای که می توانید به لایه ها دهید آشنا خواهید شد.


javahermarket

نظرات شما عزیزان:

شادی
ساعت17:12---21 تير 1390
سلام دوست قدیمی خوبی ؟یهت تبریک می گم وبلاگت رو به سایت تبدبل کردی.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد نگاهی نکنم که دل کسی بلرزد خطی ننویسم که آزار دهد کسی را که تنها دل من ؛ دل نیست
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درد دل

و آدرس darddel.LoxBlog.ir لینک نمایید

 سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته .

 در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان

 به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 92
بازدید کل : 24309
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1